Thursday, March 22, 2012

sekadar luahan

pendam perasaan sangat menyakitkan lah..nak diluahkan, takde yg sudi nak dengar..kang mulut pot pet pot pet, dikatakan membebel..lagipun membebel pun takde guna pun kalau takde solution..eee...susahlah!

bila rumah saya nk siap ni? tak sabar dah ni..saya nak hantar anak saya ke pengasuh which saya boleh tegur dan boleh nak aturkan ikut keperluan trisya..saya rasa stress sgt dgn nutrisi yang anak saya dapat tiap hari..

masa mula2 anak saya dah menginjak umo 6 bulan, saya punye semangat bangun pagi2 buta panaskan puree yang saya sediakan utk trisya..tapi, bila petang...puree tak berusik sangat pun..alasan; anak saya tak reti makan..ok fine..mmg trisya payah sikit nak makan...n kalau nak bagi dia makan kena bersabar sikit, 2 3 sudu, dia dah takmo..tunggu lama ckit kang baru dia nak makan lagi..berminggu jugak saya gagahkan bawak food utk trisya tapi tetap sama...yg peliknya puree pear dia suka jek kalau saya bg kat dia..tp bila sy hantar tiap pagi tuh, sama jgk tak berusik! lama2 saya fed up..dan realise yang anak saya tak suka makan foods yang lembik2..

bila masuk trisya 7 bulan, saya buatkan pulak bubur dengan sup ikan..which takde langsung minyak dan garam masa menyediakan sup ikan tuh..trisya mmg payah jgk nak makan tp dia tetap makan..rasa2 gitu..yelah, belum sesuai lg dgn tekak dia kan...pagi2 buta jgk la saya bangun dan sediakan utk anak kesayangan saya tuh...yelah, saya dah jaga pemakanan dan supplement yang baik masa preggy takan lah bila trisya dah ada membesar depan mata saya nak buat endah tak endah kan..yg ni lagi sadis sampai saya campak2 jek tupperware bekas sup ikan tu dalam singki..langsung tak terusik..trisya diberi ikan kembung goreng...what? goreng? guna minyak apa? minyak yang berkali goreng? kalau guna olive oil mmg saya tak kisah tp kalau cooking oil biasa mmg tak sihat! dah tuh haruslah ade garam segala bagai kan..

saya ambil resepi sup ikan tuh dari doktor tau..takanlah doktor tuh nak bg salah info tentang nutrisi..she keeps saying that protein good for baby..protein hokey not fat..not sugar...not salt..saya boleh complaint? NOPE! sup ikan keli tak boleh nak jalan, saya buat sup ayam lak..potong dadu bahagian dada ayam..buat sup..tetap sama! frust sangat saya rasa..

trisya mmg payah nak makan tapi kalau hari2 disuakan makanan yang sama, saya percaya baby sekecil trisya akan terima juga at last..bukan bila hari ni dia takmo, trus assume dia takmo makan..macam masa dalam pantang, saya ajar trisya tentang siang dan malam..masa lps pantang, naik keje mmg saya takde masalah trisya bangun tengah2 malam utk berjaga or bermain..dia hanya bangun utk menyusu aje..itu pun 2 kali..pukul 2 pagi dan 5 pagi..dari situ saya percaya yang baby adalah sangat cerdik..

awal bulan feb, saya cuti seminggu..dari situ saya ajar trisya untuk makan..result; balik dari bercuti, mmg dia dah jadi pemakan..saya suap je apa aje memang dia makan..good! mulakan dgn roti..lepas tuh nasi yg dilenyek2..buah..tapi bila dah makan laks, ade masalah lain timbul pulak..tah apa2 makanan disumbat kat trisya..yg bergorengla...kuih yg manis2 laa..air kopi la..air teh laaa..pastu dok sibuklah kata trisya susah nak "poo poo"..yang hubby laks dok asiklah belikan pisang utk anak dia..mmg mudahlah sikit dia nak "poo poo"..tapi still tak lancar jugak..adeiii..mmg bikin stress..ari2 saya dok cakap kat hubby tak puas ati itu...tak puas ati ini..yelah, nak tegur sendiri kang mertua kecik ati..yelah saya ni menantu jek.. :(( sungguh, saya sedih tau..anak saya jadik mangsa..

apa aje yang saya buat utk anak saya hasilnya tetap sama..last2 saya fed up..yelah, saya pun penat..ari2 kena keluar rumah kul 630 pagi...sampai semula ke umah matahari dah tak nampak..kul 7 lbh or 8 baru sampai umah..disebabkan nak keluar umah kul 630 pagi, so kenalah bangun kul 5 pagi..kul 5 pagi ketang ketung kat dapur siapkan food utk trisya, tup2 tak bg dia makan..fed up tak? saya bukan suri rumah yang ade byk masa dan tolonglah appreciate sikit effort saya sediakan keperluan anak saya tuh..dahla saya gagal menyusukan trisya secara eksklusif utk 6 bulan pertama..yg tuh lain cerita which saya pun mmg tension jgk...saya nak trisya membesar jadik kanak2 yang sihat fizikal, mental dan emosinya...saya tanak nanti

lately, lain pulak ceritanya..dikurangkan bagi susu..tapi bagi nestum + madu..apa nutrisinya? madu elok ke utk baby? saya dah highlight kat hubby yang madu tak elok utk baby..saya tunjuk artikel yang saya jumpe kat SaraKid blogspot..tapi tak jugak diberitahu pada mertua..dari kecik dia dah diberi minum madu...yes, madu elok utk org dewasa tapi baby tak bagus..usus baby kan tak mature lagi..bila skrg dilebihkan bagi nestum + madu, trisya dah xsuka sgt minum susu..yelah, susu kan tak manis sgt mcm madu tuh..make sense la kalau dia tak suka minum susu dah kan..

saya bukan nak salahkan sesapa..jauh sekali nak bagi sesapa kecik hati..tapi saya sebagai mama utk baby yang berusia 9 bulan haruslah saya rasa terkilan sebab tak dapat melindungi dia sepenuhnya..kadang2 terdetik niat nak berhenti keje aje sebab nak monitor perkembangan anak saya tuh tapi disebabkan banyak komitmen, terpaksalah jugak saya put it on hold..really appreciate apa yang mertua saya dah buat utk saya dan anak sebab saya tau anak saya tuh susah untuk di handle..tapi janganlah menidakkan effort saya untuk tengok anak saya membesar dgn elok..sob..sob..sobbb...

saya,
mama yang tengah stress risaukan perkembangan anaknya :((

No comments: