Tuesday, November 5, 2013

Cerita Langkawi saya

Walaupun kami ke langkawi selama 4 hari 3 malam, tapi tak byk aktiviti yg dpt dilakukan sebabnya ujan  sepanjang kami di sana..

Hari pertama sampai adalah ujan sepanjang ari..sampai kat airport, cuaca masih baik tapi mejelang sampai ke pantai cenang tempat kami menginap, dah mula rintik2..check in resort dulu...rest kejap..trus keluar...tp xsempat pun nk kuar sebab hujan sgt lebat..masuk balik ke bilik..

Bila hujan reda,igtkn nak jalan kaki ala2 tourist aje mcari kedai makan, tp langit gelap sgt..tpaksa hubby amek kereta..kami makan kat gerai dekat2 situ aje...pastu trus ke pekan kuah..sebab dah tak blh nak buat apa pun kan..moh ler ke HIG..survey2 harga corelle n vision..dlm hati mmg bkira2 nk membeli tp igtkn nanti bderai bila mak kargo, den lupokn ajo hasrat itu..sambil2 tu tgk2 tefal..n pemanggang..sok2 aje la beli..

Balik ke cenang semula n trus siap2 mandi laut..rindu sungguh nak mandi laut..lama xmandi laut ni..yg paling excited haruslah si kecik..ombak sgt kuat tp dia tetap nak jgk mndi..masa mandi ni, ujan jugak..tp kami tetap mandi..hihi..

Malam tuh ujan xberhenti2..dan xblh nk kuar ke mana...xpepasal kami xmakan malam tu..

Hari ke - 2

Cuaca masih tak baik..ikutkn plan asal, kami ber island hoping n ber mangrove hari ni...seharian patutnya kami di laut..tp terpaksa dibatalkan, risau anak demam laks nanti..so, kite bt aktiviti darat aje la...

Marilah ke dataran lang..kalau xdtg sini mcm xlengkaplah cuti di langkawi ni..

Hubby n trisya..kecik aje di tengah2 tulisan langkawi tuh..

Kejar mama..

Kereta yg kami sewa sepanjang di sana..rm 70/day..murah sgt..kami sewa dari abg sham dari carlangkawi.blogspot.com ...tawakal aje mula2 tu yelah, mana tau kang tipah tertipu laks...tp alhamdulillah, mmg ade orgnya yg tunggu di airport..yg tak berapa puas ati tuh, saya book kete vios,tup2 yg dtg adalah sentra..pttnya inform lah awal2, bukan ktorg dh sampai baru bgtau..nak tanak ktorg terpaksalah ambik jugak..yg ni mak tak kenan sikit..overall, sentra yg kami sewa tu okay lah..

Sy dok meratip ajak p idaman suri..penat pusing2 kt kuah, pesal la susah benar nk jumpe rupanya dia jauh dari pekan kuah tuh..aiyaya.kat sini, saya turun kete sorang..mmg rambang mata..saya beli tuala, wok .pemanggang tefal..dlm hati dh kenan food warmer...tunggu...kite survey dl..

Pastu dah, blk resort...sebabnya...cuaca ujan..nk jejalan pun malas..dgn nak angkut anak lg..brg2 dia lg..baiklah rest aje kt resort..ptg, mandi laut lg...ujan2 pun ktorg xlepaskan mandi laut..

Hari ke - 3

Cuaca agak baik...tp nk buat aktiviti laut dh xblh sbb kami dh check out dr resort kt cenang tu..moh cuba nasib ke cable car..mmg malang nasib kami, cable car on maintenance sbb dh 2 hari dtutup...geram btol mak tau..

Ktorg p naik gajah la...trisya suka sgt elephant..kasi dia experience naik gajah..5 minit, rm100 or 15 minit, rm250...mahal kan?hihihi...kalau ikutkn sy xmo tp hubby yg byr...sukati la..ktorg amek yg murah sudah..so dpt naik gajah 5 minit,bg gajah makan roti n pisang 1 bakul kecik...2 pic 4R...mcm xbaloi aje..roti n pisang tu sikit sgt..cehhhh

Pastu tgk harimau...yg dok dlm cermin transparent..sebabkan naik gajah, dpt minum kopi free kat sini..

Pas dari area cable car, ktorg singgah membeli gamat..lps tu blh menghala ke the datai...xpenah2 msk area ni...jauh sgt masuk ke dlm hutan...ade air terjun...pantai...hutan...what a gud combination kan? Mmg serius, damai sgt kwsn ni...jauh dr kesibukan...sesuai sgt utk merehatkan diri...tp kalau saya? xsesuai kot..saya dh biasa dgn suasana mcm tuh so sy lebih suka yg ade tpt shopping..ade tpt makan2..

Perut sgt lapar masa ni..turun dr the datai, kami singgah ke taman buaya...xmasuk pun, singgah makan aje..sbbkn perut lapar, mee goreng terasa sgt sedap masuk ke tekak..

Pas kenyang..kami check in di da baron resort laks...kat kuah...sgt dekat dgn rams...bilik kami sgt luas, berbaloi dgn harga 190 yg dibayar...pastu takde pepijat..tuh penting sbb masa dok kt sandy beach resort, abis bdn trisya merah2 kena pepijat..

Ptg tuh saya merayau sorang..bley hubby ckp, toksahla p sorang nanti kena culik...hihihi..memacam aje laki aku tuh..kalau tunggu trisya bgn tido, alamatnya xdpt apa la...ptg nanti dia nk mandi pool..

Saya p rams..xbest...xde benda yg capture my attraction...pastu ke HIG...masa ni mmg best, daim sebungkus baru 14.30...selalu tuh 16.90...mcm2 choc sy beli..beli pemanggang ala2 ikan tuh..baru 99...dh jimat disitu..tuh aje yg sy beli...sbb waras lg kan..kang camne ni bwk balik..

Malam tu berkali2 pusing cari kedai yg glem sgt tuh, byk sgt org dok ckp best kan..EE burger...kedainya tersorok...last2 jmpe jgkla..tp sy dah banned kedai ni...hangin saya naik malam tuh..food yg saya order xsampai2..hubby order lamb chop dh licin..saya order kuey tiaw kerang xpedas, xsampai2 sampai sy decide utk chow..muka mmg dh masam mencuka...dah la lapar, hubby laks blh diam aje xtnya kt bdk pelayan tuh...org yg dh baru sampai pun dh dpt food dorg..dgn hubby sekali dpt tempias sebabnya sy order bukan utk diri sendiri tp utk makan dgn anak...yg dia bley xde action lgsg mmg buat sy panas hati la..

Last2 sy blk n xmakan apa pun malam tuh..hubby tau sy hangin, dia tapaukn kuey tiaw dr tpt lain..tp mmg sy xmakan...sbb sy kecik ati sgt sbb sy selalu igtkn pasal dia..tp dia sll take for granted pasal saya...me is so upset!

Hari ke - 4

Hari utk balik...packing cpt2..kite cari beg laks...brg dh beranak pinak so bag pun kena beranak jugak la..lps dpt beg, rush p beli choc lagi kat HIG...utk bg kat jiran...pastu singgah kat idaman suri..beli food warmer...tawakal je la...bwk naik ke atas..beli 1 set pinggan mangkuk melamine...sudah...siap...moh p airport...sblm tuh singgah makan kat gerai tepi laut...laksa meletop...ade ikan sekor dlm tu.rasanya bley tahan laaa...sedap...minum cendol jagung, nyaman sungguh...

Flight ktorg delay jugak...ptutnya 320...tp delay 15 minit...kire oraitla...dr delay berejam...

Barang saya sumenya selamat...yey...gumbira...