Friday, July 20, 2012

ramadhan datang lagi

alhamdulillah! dipanjangkan lagi usia untuk bertemu lagi dgn bulan mulia ni sekali lagi..esok kami akan mula berpuasa.. moga diberikan kesihatan yang baik untuk menunaikan ibadah ramadhan kali ini..tiap kali menjelang ramadhan, saya selalu rasa sayu..sungguh, sayu rasanya hati ini..tak tau la kenapa..harap2 tahun ni saya tak leka dgn persiapan raya aje, moga saya melipat gandakan amalan dan merebut peluang utk menggandakan pahala dibulan mulia ni.

dalam keghairahan untuk menunaikan ibadah puasa, saya dikejutkan dgn khabar yang kurang besh..rumah adik saya kena pecah! alahai la perompak, kenapala waktu semua org menantikan bulan ibadah yang mewah dgn keberkatan dan ganjaran pahala masih berlumba2 pulak golongan ni buat kegiatan dorang..

sekelip mata hilang segala usaha susah payah adik saya ~ laptop (ni kali ke-2 lappy dia hilang), barang kemas, jam tangan, camera, handphone lama dia..lagi nampak terdesak sgt tuh charger handphone samsung dia pun hilang..walaupun begitu, syukur sgt yang adik saya takde kat rumah pada masa kejadian..kalau tak, tak tau la apa yg jadi..dahla dia tinggal sorang2.."takpelah dik, sabar ye..ujian dan peringatan tuh supaya dekatkan diri padaNYA. jangan lalai sgt dgn hal dunia ni. dunia ni tak kekal..remember that! mungkin DIA dah aturkan yang lagi baik in future for u. syukurla yang material je yang hilang, bukannya nyawa..at least masih ade masa utk berubah pada yg lg baik kan. dan kita jgn sll judge org tuh baik, org ni teruk sebab kite ni sama je sll buat silap. dan bila org tegur tuh jgn la nak masam muka, hentak kaki dan merajuk2.."

kepada perompak tuh : life is karma..hari ni ko sebok la kumpul duit, harta dgn cara yang tak elok..tak lama tuh ko blh bergumbira..nanti bila tertangkap, baru ko tau akibatnya..jangan ko bg duit raya kt orang guna harta curik udahla..

pada diri sendiri : beringat lah sebelum terkena. check2 la kunci kat umah..pintu kat umah tuh..mana selak yg dh nk tercabut skru tuh, lebih baik dibetulkan..bahaya skrg ni..asal musim perayaan aje, perompak pun beraya sekali..cisss...

No comments: