Tuesday, October 15, 2013

Renovation oh renovation

Meh saya nak story sikit pasal rumah saya ni..the hastle that i face during the renovation..to be frank, sy mmg surrender sgt when it come to liaise with contractor..lagi2 klu contractor ko itu adalah xprofessional...keje xkemas...byk mengelat..n the worst PENIPU!

Saya kenal kontraktor ni dr kwn sy yg jugak tgh reno masa tu..disebabkan bt decision utk pilih kontraktor mcm pilih ikan kt pasar (ni perumpamaan utk hubby)..xfikir panjang, ktorg buatla dgn kontraktor indon ni..hubby jenisnya kalau ko nk beli kete...pegi 1 showroom, test drive trus bt kptsn beli...byr deposit trus...cegitu..bukan nk survey byk2 tmpt n try byk jenis dl before decide nak beli...faham tak??? Cmtu jgk la dgn pilih kontraktor ni..bukan nk bincang, brainstorming dulu..trus tnya camne?camne?last2 sy mls nk fikir trusla kata oklah...semua kptsn sy kena decide..xtaula donia dh tbalik skrg nillpttnya dia ckp, xpe ktorg discuss dl..

Ktorg nak buat reno sikit aje...extend dapur 5 kaki je pun..pastu bt plaster siling..pastu buat water proofing 2 bilik air yg belah atas...masa utk dia siapkn dgn keje xkemas, hasil yg kasar adalah 2 bln lbh..tu pun dgn byk kali sy mengamuk dan push dia..ugut dia jgk..kalau igt balik mmg gangster n tough btol sy handle si kontraktor ni..

Mula2 mmg cepat sgt dia bt keje pastu slow...pastu lama xdtg buat keje kt umah sy..puncanya kontaktor ni xbeli bahan2 so bdk2 pekerja dia xblh la bt keje..mmg berasap je saya..yg hubby lak, bila saya suh p tgk2 kn dorg bt keje, bt spot check..malas...dia pentingkan masa rehat dia..n bila masalah dh timbul baru thegeh2 nk p tgk ari2.. Yelah, masa tuh la adik ipar dh cari penyewa lain utk umah y ktorg tinggal di ukay perdana tu..too late! Dr awal saya dh cuba monitor tp yelah, kalau saya sorg je yg monitor, hubby so TRUST dgn hantu tu..dia pun senang ati la...

Finishing utk table top kitchen saya adalah sangat teruk..tiap kali nk tarik drawer or tempat bottle mmg kena hati2 sbb blh menyebabkan luka sbb simen kt bawah table top tuh tah rata n tajam2..yg bilik air lak mmg teruk jgk..kalau basuh bilik air, mmg abisla masuk air dlm bilik sbb dia buat rendah sgt tile tuh..defect jgn ckp la..sampai saya btol2 putus harapan, xde mood nak pindah, xde hati nak cantikkn rumah..sbb sy dh ranapkan duit saya utk hasil keje yg xbagus..sy rasa xsetimpal dgn apa hasil yg sy dpt..

Kisah saya ni bukan kisah nak salahkan sapa2 tp pengajaran utk diri sendiri dan harap2 adelah iktibar yg blh diambil supaya jangan sekali2 percayakan org especially kontraktor...dorg ni byk alasan..mcm2 dalih, guna mcm2 term construction yg org biasa xkan faham..baiklah cari kontraktor yg ade company, at least secure sikit..jgnla kontraktor cap ayam..baik bg kat cina buat...mahal sikit..tp keje dorg kemas..kalau dia tipu pun xpe asalkan hasilnya memuaskan ati..

Yg ni dia bt tlalu tinggi..bukan nk discuss dgn ktorg dl..main redah aje buat..tup2 tunjuk gambar, keje dl siap..

Nampak tak jarak lantai bilik air m bilik tido tu sgt la rendah..kalau simbah air, mmg banjirla bilik tu

Rugi aje bg dorg ni cat...xkemas lgsg..main suka ati aje cat..bazir je duit beli cat mahal2..cat skrg ni mahal tau harganya..

Xde seni lgsg dorg ni susun lampu kt siling tuh...mcm org xpenah buat umah..nk suh pasang tmpt lain, harusla rosak plaster siling tuh..redha jela..

Nmpk cantik table top tuh tp yg belah bwhnya berkerutu mcm katak puru..jari sy penah luka la nak buka n tarik bottle rack..yg checker tuh dorg pasang xsekata..mcm gunung ganang..

N now dah 6 bln sy dok kt rumah ni..saya dah belajar utk terima hakikat yg ini ajelah rezeki yg ditentukan utk saya..**nagess..


No comments: